Håpløs døgnrytme

2. november 2015

Alder:
6 mdr.

Håpløs døgnrytme

Kjære Helen,

Jeg har en gutt på 6 måneder, og vi har problemer med å finne en rytme.

Litt bakgrunn:
Han veide 2,3 kg ved fødselen, og spiste mye og gråt enda mere de 3-4 første månedende av sitt liv, Han er født 4 uker før tid.

Han skulle egentlig hatt jern pga sin vekt, men det har han ikke fått pga hans mange maveproblemer den første tid. Han får nu de jerndråper han skal ha.

Han er ofte trøtt og ked af det, han har til nå ikke kunne være oppe mer enn 1,5 timer. Han sover ofte meget kort og meget ofte. Det eneste sted jeg kan få ham til å sove lengere enn ca 30-40 min er i slyngevuggen.

Jeg har nå bestemt meg for, at han må inn i en skikkelig rytme, fordi han er så uopplagt, fordi han skal til å spise mer (har fått små mengder mat fra 5 måneder) og fordi han oftere og oftere våkner midt på natten og vil stå opp! Og fordi jeg skal putte ham op til 7 ganger om dagen, noe jeg synes er helt uholdbart.
Han blir ammet.

Jeg har lest din bok om barn og søvn, og kan se at han sover mye tidlig på dagen.
Hver dag er forskjellig, men det har sett ca slik ut:

5.30-6.30: våker, spiser og vil stort sett ikke sove videre.

Etter 45 min-1 time falder han i søvn og sover 30-40 min.

Heretter våken 1,5 timer

8.45-9: ammes og sover igen, 1-1,5 timer hvis han vugges mye

11: litt mos eller grøt og vann

Kl 12: ammes og sover ca30 min

Kl 14: ammes og sover ca 30 min

Kl 16: ammes og sover ca 30 min

Herefter nogle gange enda en lur(!!) og i seng ca ...

Annonce

... kl 19.

Puttes uten problemer.

Ammes når jeg selv går i seng, heretter hver 3 time til kl 3.30 ca. Her våkner han ofte opp, falder ikke i søvn igjen ved amning. Våken ca 1 time. Heretter mye uro til vi står opp.

Jeg har forsøkt å flytte hans lur med 15 min av gangen lengre frem på formiddagen, for å skape en formiddagslur fremfor en morgenlur, og jeg prøver å tilpasse rytmen til 6-7 månders "søvnhjulet". Vi er nå kommet til at han våkner ca 6.45 og puttes til første lur kl 9. Det er en kamp å holde ham våken, jeg aktiviserer, går tur med bæreselen, synger osv! Han blir overtrett før luren.
Sover ca 1,5 timer.

Kommer opp og får frokost, aktiviseres og lekes med, og puttes nå ca 12.30-45. Han er veldig trøtt og skal være på armen den siste timen. Sover så 1,5 timer. Dvs han sover lengere nå, enn med de mange lure

Lille lur ca 30-40 min kl 16.

Vil gjerne legge han ca 19.30-20, klarer å trekke den til 19.30, men så er han veldig lei seg med mye gråt.

Han vil ikke stå opp om natten nå, men har mange flere oppvåkninger med gråd. Han bakser rundt i sengen og virker veldig urolig.

Hva gjør jeg? Hvorfor klarer han ikke å være våken mer enn 1,5 timer før han er trøtt? Synes natten er bedre i forhold til å slippe å stå opp med ham,men det er mange flere oppvåkninger enn det var før, og jeg er så forferdelig sliten!
Skal jeg holde fast i å prøve å kjøre ham inn i denne rytmen, selv om han er trøtt og sur?

Håper du kan hjelpe, synes det er et værre rot.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!